קורות חיים

ד"ר רות מרקוס

השכלה אקדמית
1985-1997   אוניברסיטת תל-אביב, תולדות האמנות.
1998            שנת קבלת תואר ד"ר
—————- כותרת העבודה לתואר שלישי: "הפיסול הקווי בין שתי מלחמות העולם", בהנחיית פרופ' ג.                       בלס
1977-1984   אוניברסיטת תל-אביב, תולדות האמנות.
1984            שנת קבלת תואר מ.א. (בהצטיינות)
                    כותרת העבודה לתואר שני: "השאיפה לביטול החומר: לקראת פיסול קווי, קוביזם, פוטוריזם,
                    קונסטרוקטיביזם", בהנחיית ד"ר מ. עומר
1972-1977  אוניברסיטת תל-אביב, אמנות התיאטרון.
1977            שנת קבלת תואר ב.א. (בהצטיינות).

פרסים ומענקים
2008          
מענק לפרסום ספר מהקרן הלאומית למדע
1976           מצטיינת הדיקאן

ניסיון בעבודה אקדמית
אוניברסיטת תל-אביב, הפקולטה לאמנויות
2000-2012   
החוג לתולדות האמנות, מרצה
2000-2003   
התכנית ללימודי נשים ומגדר, מורה מן החוץ
1999            
 החוג לתולדות האמנות, מרצה אורח
1996-1999   
התכנית הרב-תחומית באמנויות, מדריך ומדריך ד"ר
1990-1998   התכנית הרב-תחומית באמנויות, יועצת לסטודנטים
1987-1999   החוג לתולדות האמנות, מורה מן החוץ
1981-2000   החוג לאמנות התיאטרון, מורה מן החוץ

מקומות הוראה עיקריים נוספים
2004-2007   המכללה האקדמית של תל-אביב, מורה מן החוץ
1985-1990   קמרה אובסקורה, מרכזת לימודים עיוניים ומרצה בתולדות האמנות
1976-1987   סמינר תלפיות, מורה

ניסיון בעבודה בעיצוב במה
1984-1991   מופע אור וקול במצדה, מעצבת, במאית ומפיקה
1969-1984   משרד ארנון אדר מעצב במה ותאורה, מעצבת ומפיקה הצגות ואירועים שונים

פעילות אקדמית נוספת
2007-2008  בניית תכנית לימודים בתולדות האמנות לבי"ס לאמנות במכללה האקדמית של תל-אביב-יפו (לא יצאה לפועל)
2001-2008   חברה בוועדה מטעם מל"ג לבדיקת בקשת המכללה להוראה טכנולוגית לפתיחת תכנית       להוראת אמנות עם התמחות במדיה הדיגיטאלית. הועדה ממשיכה את עבודתה עם מינוי נוסף לפיקוח על ביצוע התכנית.
2000-2004   חברה ואח"כ יו"ר ועדת המלגות של הפורום ללימודי נשים ומגדר, אוניברסיטת ת"א.
2000-2004   חברה בוועדת מלגות של הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת ת"א.
2000-2004   חברה בוועדה האקדמית של הספרייה, נציגת הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת ת"א.
2000-2004  חברה בוועדת הוראה של התכנית ללימודי נשים ומגדר, נציגת הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת ת"א.

2000 הכנת שלוש הצעות אלטרנטיביות לאקדמיזציה של "מכון אבני", כולל תכנית משולבת עם                האוניברסיטה הפתוחה שמיושמת היום.
1999 משתתפת בהקמת התכנית ללימודי נשים ומגדר, אוניברסיטת ת"א, עם פרופ' חנה נוה.
1991 משתתפת בהקמת התכנית הרב-תחומית לאמנויות, אוניברסיטת ת"א, עם פרופ' גילה בלס.

ארגון כנסים אקדמיים
2008  
כנס "נשים יוצרות באמנות החזותית בישראל מתחילת המאה ועד סוף שנות ה-60", (23 בנובמבר, 2008), החוג לתולדות האמנות, בשיתוף עם מכון פורטר והפורום ללמודי נשים, אוניברסיטת תל-אביב.
1993  
סדרה של ארבעה מפגשים "מולייר והאמנויות בחצרו של לואי ה-14", התכנית הרב-תחומית באמנויות, הפקולטה לאמנויות בשיתוף עם החוג לאמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב.
1993  
סדרה של שלושה מפגשים "פוטוריזם כאמנות רב-תחומית", התכנית הרב-תחומית באמנויות, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב.

השתתפות בכנסים ומפגשים אקדמיים בארץ
2009  כנס "נשים יוצרות – יצירת נשים", מכון שכטר ירושלים: מקומן של נשים יוצרות בהיסטוריה של האמנות הישראלית.
2008  כנס "סקס אחר" אוניברסיטת תל-אביב: שלושה מודלים של אנדרוגינוס (הרחבה והמשך המחקר).
2008  כנס "נשים יוצרות באמנות החזותית בישראל מתחילת המאה ה-20 ועד סוף שנות הששים", החוג לתולדות האמנות בשיתוף עם מכון פורטר והפורום ללמודי נשים, אוניברסיטת תל-אביב: נשים יוצרות באמנות הישראלית.
2000  כנס שנתי של הפורום ללימודי נשים ומגדר, אוניברסיטת תל-אביב: שלושה מודלים של טראנס-ג'נדר באמנות המודרנית.
2000  כנס מותר "חזון וחיזיון באמנויות", הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב: חזון כמציאות בציורי גוגן.
1998  כנס שנתי של הפורום ללימודי נשים ומגדר, אוניברסיטת תל-אביב: מין ומיגדר בפסלי ג'אקומטי.
1997  "התיאטרון ואלפרד ז'ארי", החוג לתולדות התיאטרון, אוניברסיטת תל-אביב: המופע הפוטוריסטי.
1997  כנס מותר "המילה והדימוי באמנויות", הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב: מהמילה אל הדימוי – תיאוריה ופרקטיקה במניפסטים הפוטוריסטים.
1995  כנס מותר "נשים באמנויות", הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב: נקבת גמל שלמה – האשה המסרסת באמנות הסוריאליסטית.
1994  כנס מותר "אדריכלות באמנויות", הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב: אדריכלות כפסל – ג'קומטי הארמון ב-4 לפנות בוקר' 1932-1933.
1993 סדרת ימי עיון של התכנית הרב-תחומית באמנויות, "פוטוריזם כאמנות רב-תחומית", הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב: הבמה הפוטוריסטית.

Participation in international academic conferences
2004 
Scenography International, Loughborough University, England, 2-4 .7.04: Giacometti and Stage Design.
2000  
FIRT Annual Conference “Theatre: Sound Space, Visual Space”, 2000  Lyon 18-23.9.00: Light and Dynamism in Futurist Art and Scenography.
1999  
International Conference “Revolution and Institutionalzation in the Theatre”, The Goethe Institute and Tel-Aviv University, 27-28.6.99: Futurist Performances: From Revolutionary theory to Institutionalized Practice.
1999 
International Conference “The Metamorphosis of Marginal Images”, Tel-Aviv              University, 20-21.1.99: What Does the Mask Cover in Alberto Giacometti’s ‘The Invisible Object’ (1934-35).
1996 "Iconografia del Teatro", Convegno Internazionale di Studi, Prato.

Membership in international organizations
1995-2005  
ICOM – International Council of Museums
1997-2005   CAA – College Art Association
1998-2005   IAWIS – International Association of Word and Image Studies
1998-2005  The Israeli Association of Feminist and Gender Studies
1997; 2000  IFTR – International Federation for Theatre Research

הנחיה לתואר שלישי בפקולטה לאמנויות אוניברסיטת תל-אביב
דליה בכר: "שבירת מודלים של יופי באמנות המערבית על ידי אמניות פמיניסטיות", הנחיה לתואר שלישי יחד עם פרופ' חנה נוה. העבודה הוגשה ב-2013.

הנחיה לתואר שני בפקולטה לאמנויות אוניברסיטת תל-אביב
נירה דפני, "האמנית ובני ביתה". העבודה הוגשה ב-2011 (ציון 97).
ענת דנון, "מקורות הפיסול המתכלה". העבודה הוגשה ב-2011 (ציון 95).
שירי לב-ארי: "הקשרים והשפעות בין הסוריאליזם הצרפתי לסוריאליזם הדרום אמריקאי". העבודה הוגשה ב-2008 (ציון 88).
גיל ניר: "גוף ובשר ביצירתם של פרנסיס ביקון, לוסיאן פרויד וג'ני סאוויל", החוג לתולדות האמנות. הוגשה ב-2007 (הצטיינות יתרה).
חנה קורפל: "האני כגוף – תפיסת הגוף ביצירתה המוקדמת של לואיז בורז'ואה", הוגשה ב-2007 (הצטיינות)
מור פרסיאדו: "העיר המודרנית בציור האקספרסיוניסטי", החוג לתולדות האמנות. הוגשה ב-2007 (ציון 92).
דליה בכר: "בגוף ראשון -ביטויי כאב באמנות נשים", התכנית הבין-תחומית באמנויות לתואר שני. הוגשה ב-2006 (הצטיינות יתרה).
גלית שטאדלר: "גוף האישה ככלי קיבול באמנות הסוריאליסטית", החוג לתולדות האמנות. העבודה הוגשה ב-2003 (ציון 95).
רגינה שפיר: "אוריינטליזם בעיצוב במה של הבלט הרוסי" החוג לתולדות התיאטרון (יחד עם פרופ' מרים גורצקי). העבודה הוגשה ב-2002. (ציון 90).

כתיבת חוות דעת
29.5.2009   כתיבת חוות דעת לכתב העת עיונים בתקומת ישראל, כרך "מגדר בישראל", על המאמר: "קאמפ, קיטש ומזרחיות בקומדיית-המצבים הישראלית 'ג'וני'".
22.2.2009  חוות דעת לקרן הישראלית למדע על הצעת מחקר: "המוות והסופיות באומניות".
2007 12.4   חוות דעת לכתב העת Hagar, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, על המאמר:
"Rediscovering Feminism in Israeli Art – New Aspects of Pamela Levy's Early Works"
9.11.2003   חוות דעת למערכת אסף, החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת-תל אביב, על המאמר: "אסטרטגיות של מיסגור ואיסגור בין קווים".
12.10.2003 חוות דעת לבית הספר למדעי התרבות, אוניברסיטת תל-אביב, על הצעה לתואר שלישי: "ייצוג ושעתוק סטריאוטיפים נשיים באמצעות העיצוב הוויזואלי של דמות האישה באנימציה".
23.7.2003  חוות דעת לבית הספר למדעי התרבות, אוניברסיטת תל-אביב, על הצעה לתואר שלישי: "רפרזנטציות של אימהות באמנות המאה העשרים".

פירסומים
ספרים
2015  
רות מרקוס, מין ומיגדר בפסלי הזוגות של ג'אקומטי, תל-אביב: רסלינג, 2015.
2008  רות מרקוס (עורכת), נשים יוצרות בישראל, 1970-1920, תל-אביב: סידרת מגדרים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008. הוצא לאור בסיוע הקרן הלאומית למדע, ISF.
2003  רות מרקוס, פיסול בקו ובחלל, תל-אביב: קו אדום אמנות, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2003.

מאמרים
2015 רות מרקוס, מדוע נשים מודרות מההיסטוריה של האמנות הישראלית, ערב-רב, 8.8.2015
2015 רות מרקוס, "על הציטוט", יבשם עזגד (עורך), שירת המדע, שנתון לספרות, אמנות ומדע, רחובות: מכון ויצמן, 2015, עמ' 73-68.
2015 רות מרקוס, "הרקע הפראי של חגית שחל", ערב רב, 22.1.15.
2015 רות מרקוס, "אמנות מול מציאות – ציור הנוף במאה ה-19", שירת המדע, שנתון לספרות, אמנות ומדע, רחובות: מכון ויצמן, 2014, עמ' 132-135
2014 רות מרקוס, "גל של נוסטלגיה אמיתית – רק לרגע", ערב-רב, 25.11.2014
2014 רות מרקוס, "סרגיי דיאגילב וקשריו עם האמנות האוונגרדית", מחול 25 (פבבואר 2014).
2013 רות מרקוס, "ניצני המהפכה", שירת המדע, שנתון לספרות, אמנות ומדע, רחובות: מכון ויצמן, 2013, עמ' 42-46
2012 רות מרקוס, "מפות השמיים של פיקאסו", שירת המדע, שנתון לספרות, אמנות ומדע, רחובות: מכון ויצמן, 2013, עמ' 98-103
2011  רות מרקוס, "שלושה מודלים של אנדרוגינוס באמנות המאה העשרים", חיים של אמנות, בעריכת ר. איסקין, ח. מאור, ק. קוג'מן-אפל, הוצאת מאגנס האוניברסיטה העברית, 2011.
2006  רות מרקוס, "'פאם פאטאל' במעבר המאה (מהמאה ה-19 למאה ה-20)", פאם פאטאל – האישה ההורסת, תל-אביב: מוזיאון ת"א לאמנות, 2006, עמ' 23-31 (בעברית ובאנגלית).
2006  רות מרקוס, "קליר יניב – האישה והציפור", קליר יניב – האישה וציפור הנפש, רטרוספקטיבה, מוזיאון ינקו-דאדא עין הוד, עמ' 14-20 (בעברית ובאנגלית).
2004  רות מרקוס, "קונסטנטין ברנקוזי (1957-1876)", מבוא לספר: טרטיי פליאולוג, שיחות עם ברנקוזי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, קו אדום אמנות, 2004, עמ' 11-27.
2001  רות מרקוס, "החיזיון כמציאות ממשית בציורי גוגן", מותר 9, אוניברסיטת תל-אביב, 2001, עמ' 75-82.
1998  רות מרקוס, "מהמלה אל הדימוי  – התיאוריה והפרקטיקה של המניפסטים הפוטוריסטיים", מותר 6, אוניברסיטת תל-אביב, 1998, עמ' 57-64.
1996  רות מרקוס, "נקבת גמל שלמה – האשה המסרסת באמנות הסוריאליסטית", מותר 4, אוניברסיטת תל-אביב, 1996, עמ' 91-100.
1994  רות מרקוס "אדריכלות כפסל: "הארמון ב-4 לפנות בוקר" (1932-33)", מותר 2, אוניברסיטת תל-אביב, 1994, עמ' 134-140.

2006  Ruth Markus, “Retour à l’ordre and the Classical Language of French Modern
Architecture”, Kalathos: Studies in honour of Prof. Asher Ovadiah, Tel Aviv University, 2007, pp. 171-186.
2006  Ruth Markus, “Line and Space as New Artistic Language in Modern Sculpture”, Pictorial Languages and Their Meaning, ed. by Christine B. Verzar and G. Pishhof, Tel Aviv University, 2006, pp. 305-320.
2006  Ruth Markus, “Artists: Yishuv and Israel, 1920 – 1970”, Jewish Women, a Comprehensive Historical Encyclopedia, ed. By E. Hayman and D. Ofer, Shalvi Publishing Ltd., Jerusalem, 2006.(DVD) http://jwa.org/encyclopedia.
2006  Ruth Markus, "Femme Fatale at the Turn of the 20th Century, Femme Fatale", Tel Aviv: Museum Tel-Aviv, 2006, pp. 188-179.
2006  Ruth Markus, "Clair Yaniv – the Woman and the Bird", Clair Yaniv, the Woman         and the Soul Bird, Exh. Cat., Ein Hod: Janco-Dada Nuseum, 2006, pp. 82-76.
2004  Ruth Markus, "Giacometti's 'The Palace at 4 A.M.' (1932-22) as a Stage Design", Scenography International, no. 8.
2002  Ruth Markus, “Light and Dynamism in Futurist Art and Scenography”, Scenography International, no 5, “Tradition and innovation” (2002). 2nd version published in Assaph, Studies in Art History, 9, Tel Aviv University, 2005.
2001  Ruth Markus, “What Does the Mask Cover in Alberto Giacometti’s ‘The Invisible Object’ (1934-35). The Metamorphosis of Marginal Images: From Antiquity to Present Time, Tel-Aviv University (2001); 213-224.
2001  Ruth Markus, “Sex and Gender in Giacometti’s Couples”, Assaph, Studies in Art History, 5, Tel Aviv University (2001); 81-102.
2000  Ruth Markus, “Surrealism’s Praying Mantis and Castrating Woman”, Woman’s Art Journal, vol. 21;1, (Spring/Summer, 2000); 33-39.
2000  Ruth Markus, “Futurist Scenography: From Revolutionary Theory to Established Practice”, Assaph, Studies in the Theatre 15, Tel Aviv University (2000); 153-163.
1996  Ruth Markus, “Picasso's Guitar, 1912, and His Transition from Analytical to Synthetic Cubism”, Assaph, Studies in Art History 2, Tel Aviv University (1996); 233-246.
1990  Ruth Markus, “The Contribution of Arnon Adar to The Israeli Theatre”, Assaph, Studies in the Theatre 6, Tel Aviv University (1990); 141-158 (invited paper).

רשימת קורסים
שעורים באוניברסיטת תל-אביב, מ-1978 ועד היום
החוג לאמנות התיאטרון, 2000-1978
מבוא לתולדות האמנות
תולדות בעיצוב
התכנית הרב-תחומית באמנויות, 1998-1991
מבוא לתולדות האמנות
קונסטרוקטיביזם רוסי – אמנות רב-תחומית (סמינר)
השפה הקלאסית (סמינר)
החוג לתולדות האמנות, 1985 ועד היום (שעורים וסמינרים לתואר ראשון ושני)
מבוא לאמנות המאה ה-19
מבוא לאמנות המאה ה-20
מבוא לפיסול מודרני עד ערב מלחמת העולם הראשונה
פיסול מודרני בין שתי המלחמות
הפיסול הקווי בין שתי מלחמות העולם
אדריכלות ניאוקלאסית ורומנטית
אר-נובו – אדריכלות ועיצוב
חיקויים וחידושים באדריכלות המאה ה-19
ואן גוך וגוגן – העין הפנימית והעין החיצונית
פרימיטיביזם באמנות המודרנית
הציור הרומנטי
סימבוליזם במאה ה-19
ציור נוף במאה ה-19 (פרוסמינר)
טבע דומם באמנות המודרנית (סמינר)
מגמות באוונגרד בתחילת המאה ה-20 (סמינר משותף עם פרופ' גד קינר מהחוג לאמנות התיאטרון)
פופ ארט (סמינר)
ג'אקומטי
קוביזם/פוטוריזם
קונסטרוקטיביזם רוסי ובינלאומי
קוביזם-פוטוריזם-קונסטרוקטיביזם – השפעות הדדיות
אקספרסיוניזם גרמני (סמינר)
דאדא וסוריאליזם (סמינר)
סוריאליזם: חלום, טרוף ומין באמנות ובספרות (שעור משותף עם פרופ' רות עמוסי מלימודי צרפת)
מגדר באמנות המודרנית והעכשווית
הקדושה והקדשה – דימוי האישה באמנות המודרנית (בתכנית ללמודי נשים ומגדר)
דימוי האישה באמנות המודרנית (סמינר)
זהות מינית ומגדרית באמנות המודרנית (סמינר)
חילופי זהויות באמנות המודרנית (סמינר)
נשים יוצרות בישראל, מבצלאל ועד שנות השבעים (סמינר)
הגוף המושחת, הקטוע והשסוע באמנות המודרנית (סמינר)
עירום באמנות המודרנית מהשלם למפורק (סמינר)

שעורים במקומות לימוד נוספים
סמינר תלפיות, 1987-1976
תולדות האמנות (קורס תלת-שנתי)
מתודיקה של הוראת האמנות
קמרה אובסקורה, 1990-1985
מבוא לתולדות האמנות
מבוא לאמנות מודרנית
מכללת תל-אביב-יפו, 2007-2004
מבוא לאמנות המאה ה-19
מבוא לאמנות מודרנית, המאה ה-20
מבוא לפיסול מודרני
הקדושה והקדשה – דימוי האישה באמנות המודרנית